Wednesday, July 11, 2012

Blues Seorang Rockers....Lembik (Part VI)

Sambung balik cerita ni setelah sekian lama menyepi. Huhu! Aku lupe nak post sebenarnye! =p


Suasana pagi di balkoni bilik hotel aku ni memang terbaik. Memang marvellous. Saja aku bangkit awal pagi ni. Lepas mandi, solat subuh terus tak boleh tidur balik. Meeting kedua pulak lepas zohor nanti. Lambat lagi. So, aku ambil peluang pagi ni untuk duduk di balkoni sambil melihat matahari terbit dan menghirup udara pagi yang nyaman...(pejam mata, sedut udara dalam-dalam)

Tiba-tiba tengah sedap menghirup udara nyaman tu aku terdengar satu suara yang menjengkelkan. Selamat pagi cik Suffi. Awal awak bangun? Aku terus bukak mata dan menoleh ke arah suara tu. Spoil betul la mamat ni! Getus hati aku. Sambil melemparkan jelingan setajam pisau dan muka fed up, aku kembali merenung jauh ke tengah laut. Selamat pagi. Balas jugak tapi dengan suara acuh tak acuh jelah...aku nampak lelaki itu tersenyum meleret mendengar jawapan aku. Gila!

Cik Suffi, petang ni lepas meeting awak terus balik Malaysia ke? Tanya dia lagi. Hoh! Meluat betul lah. Ada je soalan dia. Tak. Jawab aku pendek. Habis tu? Awak stay sini berapa lama? Tanya dia lagi. Seberapa lama saya sukalah. Kenapa awak 'saayyybbbokk' sangat nak tau? Aku bertanya balik dengan nada yang menjengkelkan. Aku dengar lelaki itu tergelak kecil. Hoh! Lantak kau lah. Tak kuasa aku nak layan.

Tiba-tiba aku dengar satu suara dari dalam bilik si Ashman Zachary ni. Ashh! Jom turun breakfast? Buat apa kat luar tu? Terjegil mata aku sambil terus memandang mamat tu. Tapi dia telah terlebih dulu masuk ke dalam tanpa sepatah kata. Dia bawak perempuan masuk bilik dia? Heh! Keji sangat. Dasar playboy! Pastu kelam kabut masuk dalam sebab malu dah terkantoi dengan aku kan? Hoh! Please lah....Eh, yang aku emosi sangat ni kenapa? Biarlah dia. Entah-entah dia dah kahwin. Tak baik aku tuduh-tuduh dia. Eh, lantaklah dia dah kahwin ke tak. Aku pedulik hape kan? Baik aku turun breakfast lagi bagus.

Sampai-sampai bawah,tengok dah ramai orang. Mat Salleh bukan main lagi ramai. Mana aku nak duduk ni? Hah! Tu hujung sana ada meja kosong. Cepat-cepat! Sebelum orang lain duduk. Tapi lagi 2 langkah aku nak sampai ke meja tu, tiba-tiba sepantas kilat sekujur tubuh melabuhkan punggungnya pantas di atas kerusi. Aku terkesima. Sorry, first come, first serve. Si 'sayyybbokk' ni lagi! Hoh! Dah macam-macam gelaran aku bagi kat si sengal ni. Ha, kan dah tambah lagi satu gelaran. Mana aku pergi situlah dia ada. Dengan muka fed upnya, aku pun menukar arah dengan niat mencari tempat duduk yang lain. Kalau nak berebut tempat dengan mamat ni, jawabnya tak breakfast la aku pagi ni.

Cik Suffi! Nak kemana tu? Soalan yang aku rasa sedikit bodoh yang dia tanya. Nak pegi masjid. Jawab aku selamba sambil menjeling. Dia tersengih. Mungkin tahu aku marah. Ala, marilah duduk sekali. Nak buat apa cari tempat lain. Kan kita ni rakan sekerja. So, tak salahkan kalau duduk semeja? Pelawaan yang aku anggap sebagai ajak-ajak ayam. Kau nak suruh aku kena hamun dek bini atau girlfriend atau 'whatsoever' kau tu ke? Aku buat endah tak endah dengan pelawaan mamat tu. Tapi belum sempat pun kaki aku nak melangkah, handbag aku di tarik ganas.

Heyy! Apa ni? Disebabkan tarikan itu agak kuat, dan disebabkan aku takut tali sling bag aku tu putus, badan aku terpaksa jugak menghampiri meja tersebut. Awak ni dah gila ke? Apa main tarik-tarik ni? Marah aku dengan muka merah padam. Orang yang berdekatan meja tu memandang kami. Ada yang tersenyum. Kalau awak tak nak malu, baik awak duduk. Serentak tu aku menghempaskan punggung ke kerusi berdepan dengan lelaki sengal tu. Muka aku? Tak payah cerita. Masam mengalahkan cuka. Si Ashman tu tersenyum puas hati bila aku dah duduk di depan matanya. Ha, kan senang macam tu. Ni nak tunggu saya tarik-tarik pulak baru nak duduk. Katanya lalu dia menghirup kopi yang berada di depannya dengan wajah penuh selamba.

Mata aku melilau-lilau. Mencari sesuatu yang aku pasti akan tiba tak lama lagi. Awak cari apa Cik Suffi? Kalau nak toast belah sana, coffe ever there, cereal at the back, heavy meal kat sudut sana. Dah macam polis traffik aku tengok dia bagi arah jalan nak mencari makanan. Bukanlah. Saya cari your girlfriend. Mana dia? Dia tak marah ke saya duduk semeja dengan you all ni? Tanya aku dengan mata yang masih melilau. Si Ashman tu tergelak kecil. Girlfriend? Where is my girlfriend ek...oh ye! Ni depan mata saya ni la girlfriend sy. Kenalkan...Cik Suffi Khaleefa. Sengih mamat tu. Dan sekali lagi dia kena jeling dengan aku. Tak lawak ok. Kalau bukan girlfriend, maybe your wife. Where is she? Sekali lagi mata aku rata melilau. Mencari-cari wanita yang mungkin vogue sebab kalau tengok gaya si Ashman yang handsome dan berkerjaya hebat ni, dia mesti cari perempuan yang meletup-letup dressingnya dan perempuan yang bergaya.

Wife? Kat sempadan mana pulak awak tengok saya kahwin? Katanya disertai dengan ketawa. Aku renung dia tajam-tajam. Banyak mainlah mamat ni. Habis tu, kalau bukan girlfriend, bini pon bukan, yang dalam bilik awak tu mesti pompuan simpanan kan? Hish, awak tau tak berdose buat macam tu. Memang orang tak nampak, tapi Tuhan nampak tau. Awak nak masuk neraka ke buat maksiat? Laju je aku bagi ceramah. Bagi dia malu sikit. Dengan aku, dengan diri sendiri, dengan Tuhan. Aku tersenyum sinis pada dia dan dia agak tercengang mendengar ceramah free aku tu. Haha! Padan muka kau.

Maksiat? Neraka? Salah ke kalau saya duduk satu bilik dengan muhrim saya? Soalan dia buat aku tak tertelan air liur. Muhrim? Aku tanya dia balik. Ye, dah tentulah muhrim sebab yang dalam bilik saya tu Mummy dan adik perempuan saya. Jawapan yang diberikan membuatkan wajah aku merah padam. Aku rasa macam seluruh darah yang ada kat dalam badan aku ni naik ke muka. MALUNYAAAAA.....Mummy? Adik? aku tanya lagi macam tak percaya. Dah macam sesi soal jawab forum agama pulak. Ye, mummy dan adik perempuan saya. Suara yang awak dengar tu tadi suara mummy saya. Dia ajak turun breakfast tadi. Tapi tiba-tiba adik perempuan saya tu kena period pain pulak. So, diorang tak jadi turun. Saya order dan mintak hantar ke bilik je. Saya je turun breakfast sorang kat bawah ni. Jawapan panjang lebar diberi. Aku telan air liur. Rasa agak pahit. Huuuuu....Kenapa diorang tak tidur bilik lain? Muat ke berhimpit 3 orang satu bilik? Kan bilik tu ada satu katil queen aje? Aku macam taknak kalah. Maka mulalah keluar soalan yang agak 'busybody'. Huhu...

Membazir. Saya ni jenis suka tidur kat sofa. Sebab saya akan tengok TV sampai lewat pagi. So, daripada biar katil tu kosong, baik saya suruh mummy dan adik saya yang tidur. Lagipun tak salahkan? Bukan orang lain pun dengan saya. Darah daging sendiri. Dorang sampai malam tadi sebab ticket flight kami booking asing. Diorang saja datang nak shopping & holiday. Tepat & jelas. Dan aku ternyata memang dah malu tahap dewa. Aku garu-garu belakang tengkuk yang tak gatal. Sorry. Balas aku pendek. Lelaki itu tersenyum lebar. Saya masih tau halal haram Cik Suffi. Tapi kalau awak marah jugak mummy dan adik saya tidur sebilik, nanti lepas kita kahwin, saya ambil bilik asinglah. Ok? Uwahhhhhh! Amboi, amboi, amboi.....memang nak kena mamat ni. Papppp! Aku sepak keting mamat tu yang aku yakin dekat je dengan kaki aku. Addoii! Suara dia kesakitan sambil menggosok-gosok kakinya. Jaga beg saya ni. Kalau hilang, saya sepak sebelah lagi kaki awak. Lantas aku terus bangun dengan muka puas hati untuk mencari makanan. Hahahaha!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...