Monday, November 17, 2014

Cabaran Luar Biasa Seorang Ibu....BARU (^_^)

It's been 9 months and 5 days since I'm started being a mother. Yep, Suffi almost 1 years old. Dan di sepanjang itulah aku merasa bukan senang nak jadi seorang ibu. I mean a perfect mother. Bukan senang, beb...Sebab, sebelum aku ada family (I mean husband & child), aku memang tak perfect. Kelam kabut, cepat cemas, cepat susah hati, tak sabar dan banyak lagi perangai buruk yang memang susah nak kikis sejak azali. So, starting hari pertama aku bergelar ibu sehingga hari yang ke 275 (anggaran kasar je ni) aku still rasa banyak perangai buruk yang aku tau seorang ibu TIDAK BOLEH ada....tetapi pada aku, ia masih kukuh dalam diri ni. *sigh*

Tapi buat kata mama aku...itulah salah satu cabaran menjadi seorang ibu. Menjadi contoh kepada anak-anak. Untuk menjadi contoh, anda kena betulkan apa yang tak betul dalam diri sendiri. Barulah anak-anak boleh ikut benda yang betul. Hmmm, seriously Ma...memang susah nak jadi ibu yang sempurna. But I always try my best!

Antara lain, bagi aku...CABARAN LUAR BIASA menjadi seorang ibu adalah:

Bersaing Dengan Ibu-Ibu Lain
Honestly, mana ada ibu yang tak mau tengok anak dia dapat segala perkara yang terbaik, betul tak? Kalau boleh, kita ni sebagai ibu, sanggup bergolok-bergadai hanya semata-mata untuk tengok anak kita sama hebat, sama mewah, sama sihat macam anak orang lain. 

Orang bagi anak makan ini, kita pun nak bagi. Orang bagi anak mainan itu, ye kita pun bersusah payah nak beli. Orang bagi anak masuk sekolah hebat-hebat, uiii...kita pun tak ketinggalan. Cari sekolah terhebat walaupun yuran daftarnya sahaja dah macam yuran semester kita kat university dulu. Padahal, anak kita baru nak masuk tadika. Huhuhu! 

Betul, faktor bersaing dengan ibu-ibu lain ni pon sangat terkesan pada diri aku. Bukan masalah tak boleh tengok orang lebih dari kita. Dulu, waktu bujang, tak kesah sangat pun kalau orang nak lagi vogue, lagi mewah, lagi lebih dari kita. Tapi bila dah jadi ibu ni...masalah perasaan kesian pada anak itu adalah masalah utama. Hati ni asyik ulang-ulang cakap...

"Kesiannya anak aku. Anak orang lain dapat mainan/makan/sekolah yang best tu. Anak aku tak dapat pun."

So, bila perasaan tu sering bertamu dalam hati, maka kita sedaya upaya usaha untuk dapat beri apa yang orang lain boleh beri pada anak mereka.


Belasah Big Apple dengan daddy dia. 
Kemainnn ko nakk....mummy dulu makan donut 20 sen je tau.



Kesihatan dan Keselamatan Anak
Tak nak cerita pasal orang lain. Nak cerita kebenaran tentang diri sendiri. Aku, bukan jenis orang yang pentingkan kesihatan sangat. Ha, jujur kan? LOL. Aku makan ikut suka, exercise kurang, vitamin tambahan tak rajin makan and so on. Bila sakit, aku sedaya upayanya makan ubat yang ada dulu bagi habis, kalau tak sihat jugak, baru lah terhegeh nak refer pada doktor.

Tapi bila dah ada anak sendiri, aku jadi panik bukan sahaja bila anak demam, malah bila dengar dia batuk lebih sikit dari 3 kali, aku dah sibuk-sibuk cari dalam buku/internet, apakah simptom-simptom batuk berulang macam tu. Is it normal atau akan membawa kepada penyakit yang kronik. Kerisauan dia melebihi dari yang sepatutnya. Padahal Suffi tu batuk sebab tersedak air liur sendiri aje. (^_*)

Bab keselamatan, sejak aku mula pakai kereta sendiri 7 tahun lepas, aku susah nak ajar diri untuk pakai seatbelt. Pernah kena saman 2 kali sebab tak pakai seatbelt. Bawak kereta macam pelesit. Hahaha~ Tapi sejak ada anak ni, seboleh-bolehnya aku ajar Suffi untuk biasakan diri pakai seatbelt. No matter what keadaan dalam kereta, she MUST wearing seatbelt. Dan aku drive kemain berhemah lagi. Hmm...nampak tak perbezaan perangai kat situ? Hahaha~ Macam seolah-olah bertukar watak tiba-tiba. (^_*)


Car seat ni aku beli masa Suffi belum keluar lagi. 
Dengan harapan, 'Nakk...tolong jangan ikut perangai mummy' 
Huhuhuhu....




Melawan 'Bijak Pandai' Ibu Lain
Nowadays, kita boleh tengok ramai ibu-ibu yang sangat concern dengan tumbesaran anak. Malah, mereka bukan sekadar concern dengan anak sendiri, mereka concern jugak dengan anak orang lain! Hihihi...baguslah. Bersyukur dilahirkan dalam masyarakat yang prihatin di antara satu sama lain. Tapi kadang-kadang concern dari ibu-ibu lain tu menyebabkan kita sebagai ibu yang baru ni 'lemas'. Itu tak boleh, ini tak boleh, itu salah, ini salah...so benda tu sedikit sebanyak bagi ibu-ibu yang baru ni rasa tak bersedia untuk jadi seorang ibu sebab mereka sangka terlalu banyak benda yang mereka tak tahu.

Sebagai contoh yang berlaku dekat diri sendiri. Aku belikan Suffi walker seawal umur 5 bulan, ada pihak-pihak yang kata "It's too early, akan effect tulang baby". Mula-mula rasa risau sangat. Is it true? Tapi alhamdulilah. Kaki Suffi lebih kuat hari ini dan dia belajar duduk dengan cepat.


Ini masa 1st time Suffi naik walker. 
Disebabkan dia 'show off' kekuatan kaki dia 
ketika sesi percubaan di kedai,
maka daddy & mummy dia teruja nak beli walker tu lebih awal.
Nampak tak? Nampak tak? 
Price tag pon masih melekat lagi kat walker dia. Hahaha!

Contoh lain, 1st meal Suffi (ketika umur 6 bulan), aku bagi dia makan bubur nasi...yang di blend. Supaya tekstur dia lebih halus. Tapi ada juga pihak-pihak yang kata...'NO! Kau membahayakan perut Suffi! Perut dia too small dan tak boleh hadam nasi! Nanti dia sembelit!" And I was just like...blur. Blank. Cuak pun ada. Aku bukan bagi makan nasi sebiji-sebiji. Aku blend. Dan bukan bagi makan sepinggan. Cuma a small amount.

So, I refer this to my mum. As a person I always trust dalam hal-hal penjagaan anak. Mama kata,

"Korang 5 beradik, nasi la antara benda terawal yang mama sumbat dulu ke mulut selepas susu. Alhamdulilah, semua dah beranak pinak sekarang." 

Hahaha~ Bukan itu saja, aku juga refer pada auntie aku yang bekerja sebagai seorang staff nurse. Katanya, "Kenapa tak boleh? Daripada kita bagi dia makan instant cereal, yang ada macam-macam campuran pengawet, lebih baik kita bagi dia makan nasi. Yang penting, penyediaan kita perlulah bersih, tekstur dihancurkan dan amaun dikawal ikut kesesuaian umur baby". Dan banyak lagi perkara yang orang dulu, elok je buat. Tapi orang sekarang kata TAK BOLEH.

Sometimes, pantang larang yang berbagai tu lah yang membuatkan anak kita very sensitive, kurang peka, terlalu manja and sometimes, mudah jatuh sakit. Itu my opinion lah...terpulanglah kepada orang lain.

 

Kalau bab makan, jarang-jarang dia tak habis. 
Itu skill Suffi Khaleefa yang paling terer buat masa ni. Hahaha~
Alhamdulilah, Suffi belum pernah sembelit 
dan belum nampak tanda-tanda allergic
pada apa-apa jenis makanan.




Mengubah Kebiasaan Hidup
Waktu makan -- Masa bujang, waktu makan sering di'jamak-jamak'kan. Bila terasa lapar, barulah cari makan. Then, kawin. Shuben aku pon jenis makan skip-skip. Time dia rasa lapar, dia ajak la makan. Tapi biasanya tengahari dia akan makan di tempat kerja. Bila malam, dia dah tak mau makan yang berat-berat. Mintak buat sandwich, buat mushroom soup aje untuk alas perut. Tapi...bila dah ada anak ni, aku tak boleh dah nak masak ikut rasa tekak dan perut sendiri. Anak kena makan ikut time. Kalau weekdays, kena bangun awal untuk siapkan makanan dia.

Kemas rumah -- Dulu, boleh la nak sapu lantai rumah 2-3 hari sekali. Bukan bersepah sangat pun. Sekarang, no way! Aku kena sapu everyday. Atau paling tidak pun, 2 hari sekali. Sebab, bila anak dah pandai merangkak, favourite dia adalah mengutip apa saja dan masukkan ke dalam mulut, aku kena lebih hati-hati dan lebih fokus terhadap lantai. Silap haribulan, dengan tahi cicak dia kunyah! Hahaha~

Tidur -- Bila start baby keluar je, ramai orang pesan..."Selamat berjaga malam!" Baru aku faham apa maksud 'selamat' depa tu. LOL. Tapi alhamdulilah, semakin Suffi besar, semakin dia kurang berjaga malam. But I still kena wake up tengah malam jugak sebab pampers dia kena tukar. Kalau tak tukar...jawabnya lencun lah tilam tebal daddy engko, nakkk.....! Hahahaha~


She sleep like an angel. 
Mummy love you sweetheart!

Ape pun, aku sentiasa memegang kata-kata 'Mom knows best'. Buat kata mama aku, yang sering diulang-ulang bila anak-anak dia rasa tak confident dengan diri sendiri...

"Mama yang mengeluarkan engko. Mama tau la engko macamana."

Hahaha~ Sempoi, ma...sempoi.... (^_^)










No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...