Monday, February 23, 2015

Perangai 'Copy Paste' (^_^)

Salam.

Suffi sekarang dah pandai faham bahasa. Bila dia buat sesuatu dan kita kata 'jangan' so dia akan stop sekejap dari buat perkara tu. Tapi sekejap jela. Tak sampai dua minit dia akan buat balik. Sebagai contoh, bila tangan dia mula capai frame gambar yang ada dekat bawah TV, dari jauh lagi aku akan kata 'jangan'. So, dia akan pandang muka kita sambil ulang perkataan 'jangan' tu. Tapi bunyinya jadi 'Aaa...nan'. Walaupun tak berapa sangat bunyi 'jangan' yang keluar, tapi rythm dia tetap ada. Kira oklah tu nak. Hehehe... Then, dia kembali balik berusaha capai frame tu. 

Bagi sesetengah orang, mungkin mereka kata waktu sekarang ni biarlah anak nak buat ape pun. Sebab itu antara progress-progress dalam tumbesaran dia. Aku akui ada benarnya fahaman macam tu. Tapi tak semua perkara yang Suffi buat aku akan iya kan sahaja. Sebab di satu sudut pandangan aku yang lain, pada umur macam ni lah kita kena ajar anak kita apa perkara yang boleh dan apa yang tak boleh. Umur bukanlah faktor untuk kita mengiyakan segala apa yang dia buat. Sebab tu ada pepatah lama mengatakan 'melentur buluh biarlah dari rebungnya'. 

Aku pun dah mula ajar dia DO & DON'T dengan cara menjentik jari dia kalau 2-3 kali kita kata 'jangan' dia still jugak buat. Sebab dalam sejarah kehidupan aku selama 29 tahun aku hidup, ayah pernah lempang aku sekali je. Yes. Cuma sekali. Tapi aku sangat ingat kesannya sampai hari ni. Kenapa kena lempang? Sebab aku memekak bergaduh dengan adik masa dia sedang tidur. 3-4 kali dia warning kami suruh diam, tapi kami still bergaduh. Sudahnya dapat sorang sedas pelempang sulung. Keh keh keh...

Now, aku juga tahu bahawa aku juga adalah seorang ibu yang garang. 

Tapi bagi shuben aku, Suffi sangat kecil untuk dimarahi. Untuk dirotan. Dia selalu kata, 'Mummy, janganlah babab Suffi. Kesianla kat dia." atau dia akan pujuk anak dia cepat-cepat bila Suffi start menangis sebab kena marah atau kena jentik. Sudahnya, setiap kali Suffi kena marah, dia akan cari Daddy. Sebab dia tahu, Daddy akan back up dia habis-habisan. Bila dia kena marah masa Daddy takde, dia akan menangis sambil pandang gambar daddy dalam frame atau gambar kahwin kami yang terlekat kat dinding. Sambil nangis syahdu sambil sebut 'Da...da...da...'


Kalau korang nak tahu, apa yang Suffi buat sekarang adalah perangai 'copy paste' aku masa kecik dulu. Tak dinafikan, mama macam aku. Sangat garang. Mulut bising, dan mama ajar anak-anak dengan rotan. Tapi ayah tidak. Dan disebabkan itu, setiap kali aku kena rotan atau kena marah dengan mama, aku buat perkara sama dengan Suffi. Menangis sambil sebut 'Ayah...ayah...ayah...' 


Tapi keadaan aku lebih teruk. Sambil nangis, sambil panggil ayah, sambil tangan laju packing baju masuk dalam beg. Konon nak lari rumah letteww...lagi kelakar lepas siap packing, seret beg duduk depan pintu pagar rumah sambil nangis teresak-esak. Dengan harapan, ayah balik, amik aku bawak lari. Masa tu ayah kerja jauh. Balik cuma on weekend. 

Haa...korang mampu drama macam tu? Tak mampu kan? Makk mampu nyahh...! Keh keh keh....

Dan sedihnya takde pulak orang tangkap gambar aku berdrama depan pintu pagar rumah time tu. Kalau tak, mesti macam tengok Maharaja Lawak Mega dia punya gelak sekarang ni. Hahahaha!



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...