Wednesday, March 2, 2016

Sampai Kita Jumpa Lagi, AYAH....

To be honest.....

My last entry adalah pada 3 Mac 2015. Kira-kira setahun yang lepas. And it's about AYAH. Ayah yang pada tahun ini telah hampir 8 bulan meninggalkan kami. And to be honest again, blog aku terhenti pun kerana last entry tu. Rasa beratnya hati lepas tu nak terus aktif blogging, writing dan keep socializing dgn readers through my writing.

Ketika aku tulis post pasal ayah tu, masa tu ayah baru sahaja jatuh sakit and of course, harapan kami untuk ayah sembuh sangat tinggi. Sebab sebelum ni penyakit paling teruk ayah pernah kena adalah kencing tikus atau Leptospirosis. Yang semua orang tahu penyakit tu akan buat mostly pesakitnya menemui maut. Tapi, atas semangat ayah yang sangat kuat (sepertimana yang dia selalu ajar pada kami, anak-anaknya) ayah recover sepenuhnya dari penyakit tu dan kembali sihat macam biasa. Sampaikan doktor pun terkejut sebab ayah boleh sembuh dengan faktor usia yang sudah begitu tua.

Dan kami ingat, kali ini, ayah sakit dan dia mampu melawan penyakit tu. Tapi kami lupa, sekuat mana pun semangat ayah, ajal dan maut itu tetap di tangan Allah. Dia yang berkuasa menghidup dan mematikan. Bila ayah disahkan menghidap Lung Cancer Stage 4, kami rasa lost sangat. Macam-macam usaha kami buat. Modern, alternative semua kami cuba. Dan kami tidak pernah nampak ayah selemah itu. Sekurus itu. Dan semangatnya tidak pernah selemah itu. Bila ayah lemah, kami juga dalam diam turut rasa lemah. Sebab selama ni, kami hidup dengan semangat ayah.

Secara jujurnya, ayah cuma menanggung derita terlantar di hospital selama 6 bulan sahaja. Dan itulah saat kedua kali dalam hidup kami (yg pertama ketika kena Leptospirosis) , kami lihat ayah tidak sekuat sebelum ini. Kalau sebelum ini, sekalipun dia demam, ayah tetap turun ke ladang bermandi peluh. Sejujurnya kami bersyukur, sekalipun ayah telah pun pergi menghadap Illahi dan kami telah kehilangan lelaki yang paling kami sanjung, tapi kami tahu, Allah memberi ayah merasai penderitaan itu cuma sekejap. Dia tidak biarkan ayah terlantar sehingga menyusahkan semua orang. Dia tidak biarkan nasib ayah sakit sehingga terpaksa membuatkan anak-anak dan isterinya mencuci sisa buangannya. Malah sehingga hari terakhir ayah, arwah masih lagi boleh ke tandas sendiri. Lebih tidak disangka, dalam keadaan sakit dan memerlukan bantuan pernafasan tu, ayah masih lagi boleh repair plug radio mama yang rosak sehingga radio tu kembali baik seperti biasa. Allahu...besar sungguh nikmat sakit dan semangat yang kau telah berikan pada ayah. Dan kerana itu, kami juga tidak sangka secepat itu Kau telah mengambil nyawa ayah.

Tapi sesungguhnya mama dan kami anak-anak ayah...telah redha dengan ketentuan ini. Sekalipun ayah tidak lagi bersama kami, tapi Kau telah mempermudahkan urusan di hari pemergiannya. Seperti mana yang semua manusia mahukan. Memang mudah sungguh ayah pergi. Dari saat nyawanya diambil sehinggalah jasad ayah ditutupi dengan tanah. Semuanya dipermudahkan. Syukur alhamdulilah.

Untuk ayah...kita cuma berpisah di dunia. Kita akan dipertemukan kembali oleh Allah suatu hari nanti. Ayah tunggu kami ye. Sesungguhnya ayah telah menemui jalan yang pasti. Cuma kami di dunia ini yang masih tidak tahu nasib kami di sini. Semoga urusan kami juga dipermudahkan olehNya. Ayah tunggu kami ye. Kami semua sayang ayah sangat-sangat.

Al Fatihah...

Mohtar Hamid
3 Mei 1954 - 4 Julai 2015


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...