Sunday, January 8, 2012

Perbezaan Antara Orang Bujang & Orang Dah Kahwin

Semakin ramai sahabat-sahabat yang telah mendirikan rumah tangga. Sambil-sambil sumbat nasi minyak ke mulut di majlis-majlis mereka, teringat tentang 1 perkara. Tapi ini pandangan seorang wanita macam Cik Su ni la kan. Wanite ker?! Huhu! Ok back to the topic!

" PERBEZAAN ANTARA ORANG BUJANG & ORANG DAH KAHWIN "

Makan
  • Bujang --> Breakfast & lunch dijamakkan kepada 1 waktu. Begitu juga dinner & supper. Mudah. Tak payah nak pikir pasal makan sgt. Plus, badan ni pun memang kurus. Bukan jenis kuat makan punye orang.

  • Kahwin --> Aku memang tak nak makan. Tapi laki aku? Takkan nak biar dia kelaparan sorang-sorang? Takkan taknak masak kan utk dia? Makan luar? Memang dia boleh. Tapi kalau 3 thn kahwin,3 tahun tu lah jugak dia makan luar, jgn marah kalo masuk tahun ke 4 dia makan dengan org lain. =p

Kerja
  • Bujang --> Balik lewat malam sikit takpelah. Janji kerja siap. Balik awal pon bukan ada laki nak dilayan, anak nak dibelai. Balik-balik ngadap cermin, aku tengok cermin, cermin tgk aku. So, baik dok office buat kerja.

  • Kahwin --> Kejam sangat biar anak & laki aku terbiar kat rumah rasanya. Ish, baliklah. Keje ni esok boleh siapkan.

Gaduh
  • Bujang --> Kalau ada BF, time gaduh tu, kemudian merajuk. Ikut kata hati yang tgh marah, cepat aje nak mintak putus. Takpe, nanti dah baik, sambunglah balik.

  • Kahwin --> Jangan jadi gile, bila gaduh cepat je nak mintak cerai. Secara express nye kau akan dapat title nusyuz & janda. Kot diceraikan kau talak 3, lagi parah. Nak balik kat dia, kena cari cina buta. Cina sekarang bukannya lurus mcm dulu lagi nak membutakan diri. Heheh!

Pakai simple
  • Bujang --> Pakai simple-simple je. Tak payah nak bersolek sangat. Bukan aku ada laki pon nak menatap wajah aku yang cantik ni.

  • Kahwin --> Kalau pakai simple sket, kebetulan plak dapat laki yang bekerja high class sket, dia bwk pergi majlis, orang dah sibuk tanye,'Uissh...bini sape tu? Tak reti berhias ke?"

Shopping
  • Bujang --> Baju RM 300, kasut RM 200, purfume RM 250, jam RM 400 etc...
  • Kahwin --> Baju RM 300...bahagi dua. kasut RM 200...bahagi dua. purfume RM 250...bahagi dua. Kalau ada anak? Bahagi 3,4,5...hehe

Rumah
  • Bujang --> cari rumah sewa yang kecik-kecik jela. Kalo ada bilik sewa pon cukup. Bukannya nak dok ramai pon. Aku sorang je.

  • Kahwin --> Rumah kecik-kecik kang, mak mertua, bapak mertua, mak bapak sendiri, adik beradik, ipar duai semua nak datang, takkan nak duduk bersempit-sempit? Malulah aku & laki aku. Kena cari umah besar sikit ni.
Persepsi Orang
  • Bujang --> Kau ni kenapa tak kahwin-kahwin lagi? Kau tunggu ape? Putera raja? Anak orang kaya? Duit kau takde? Atau kau ni jual mahal? Tak pon tak laku... (berdesing!)

  • Kahwin --> Kenapa takde anak lagi? Korang merancang sangat, esok dah tua baru nak ada anak. Psttt! Ke ada antara korang berdua ni yang tak subur? (mulut, ya rabbi....ngalahkan longkang!)

Kebahagiaan
  • Bujang --> Aduyaiii....bosannya. Aku tengok TV, TV tgk aku. Aku tgk cermin, cermin tgk aku. Aku nyanyi, aku sendiri dengar balik. Cakap sorang-sorang, nanti orang kata aku gila. Kawan semua dah ada laki masing-masing. Dah jarang boleh hang out sama-sama dah.

  • Kahwin --> Kalau ada masalah ada orang nak bercerita, sakit pening ada orang tolong jaga, nak bergurau ada orang tukang gelak, nak angkat barang ada orang tolong pikul, nak tidur ada org tukang dodoi (haha!) nak bergossip ada orang nak layan, ada benda tak faham boleh terus tanya, belum makan ada orang tanya nak makan ape.

Kesimpulannya, kalau dah sampai seru, kahwin la. Jangan nak elak-elak. Kalau belum sampai, jangan terburu-buru. Cari ikut ceruk mana pon, jodoh tu takkan muncul. Hanya Allah yang tahu di mana jodoh kamu itu. Hidup, mati, jodoh, pertemuan itu semua ketentuan-Nya =)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...