Monday, February 25, 2013

Bukan Senang Jadi Orang Dewasa

Bukan senang rupanya nak jadi orang dewasa.

Hoho...statement ala-ala baru semalam masuk stage DEWASA. But, seriously. Bukan mudah untuk jadi seorang yang dewasa. Setiap masalah yang datang, kena hadapi sendiri. No more parents, no more guidance. 

Bila dah pakai kereta, aku kena pikir macamana nak pastikan kereta aku boleh gerak. Ofkoz la kena isi minyak. Kalau nak isi minyak, kena la ada duit. So, spending money every month tu kenala diasingkan sikit untuk minyak kereta. Pastu bukan tu je, aku kena pikir bila aku perlu hantar kereta tu pergi servis, apa yang aku kena tukar bila dah sampai masanya, kenapa kereta itu rosak, berapa cost yang aku kena tanggung utk maintenance. Every single part pada kereta tu aku kena fikir. Why? Sebab kereta tu aku yang bayar.  Bukan bapak aku yang bayar. Kalau dia yang bayar, ofkoz la dia yang fikir. Hehehe...

Bila dah jadi pegawai, macamana aku nak manage office aku sendiri, macamana nak handle orang bawahan, macamana nak faham prosedur-prosedur kerja, macamana nak bagi orang bawahan kita hormat dengan kita. Macamana nak pastikan diorang dapat hak dan kebajikan diorang. Lagi-lagi, aku memegang the whole cawangan yang aku tadbir. It is not as easy as you think of before, Ashu.

Bila dah jumpa calon pasangan hidup, nak kena pikir, macamana nak ikat hubungan tu supaya menjadi sebuah hubungan yang halal. Bila dah dapat kata sepakat, ofkoz kena kahwin. Nak kahwin bukan senang. Segala macam preparation kena buat. Dari segala sudut dan segi. Persiapan majlis. Start dari fotografer, mak andam, khemah, santapan, goodies, pelamin dan segala-galanya lah. Belum kira lagi kahwin dalam suasana istiadat tentera ni. You have to learn & understand the protocol. Pakaian, silang pedang, tatacara makan, duduk dan sebagainya Bukan boleh simply buat ikut suka je. That's called the protocol. Membezakan majlis perkahwinan tentera dengan orang awam. Pastu persiapan dalam dan luaran. Bukan senang nak jadi isteri orang. Segala jenis mak nenek kepakaran kenalah belajar. Walaupun tak sempat nak 'master' at least tahu lah serba sedikit kan...

Esok, bila sampai level jadi parents, kena fikir, macamana nak bagi yang terbaik pada anak-anak pulak. Start dari dalam kandungan, sampailah dia besar. Pendekata sebelum dia kahwin, 100% tanggungjawab itu adalah di bahu kita. Dari segi makan, minum, pakai, pelajaran, kehidupan. Semua kita kena fikir. Masa tu, takkan lah kita nak mintak mak bapak kita lagi yang kena fikir, ye tak? 

Life is about circle. Life is a battleship. Life is nothing without challenges, isn't it? (^_^)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...