Sunday, June 8, 2014

DIY: Roti Telur Cheese Meleleehhhhh....! (^_^)

Faktor terbesar aku lambat kahwin, selain dari jodoh lambat sampai adalah-->
FAILED bab memasak. 
Takut sangat kalau-kalau bakal mak mertua tak dapat terima seorang menantu yang tak pandai masak. Haha! Jumud sangat pemikiran aku kan. Padahal kebanyakan ibu mertua sekarang tidaklah sekejam dan se'rigid' dulu --> kau tak pandai masak, maka kau jangan berangan nak kahwin dengan anak bujang aku. Haa, giteww. Nasib baik mak mertua iols sangat baik dan memahami. Terima iols seadanya. Tenkiu mak! Ngeh ngeh ngeh....

Sekarang, lepas setahun kahwin, alhamdulilah walau tak terer mana memasak tapi nampak macam shuben aku takdelah hidup dalam kebuluran. Atau tiap-tiap hari kena makan nasik bungkus. Dia siap boleh bawak bekal dari rumah lagi you...haha! Breakfast yang ringkas-ringkas sudah memadai, janji ikhlas dari air tangan bini, tak gitu? Koh koh koh~

Oklah, intro yang membebel sangat. 
Short and sharp, ni aku nak ajar (cewahh ada hati nak ajar orang...kohkohkoh) 
Yelah, ayat lagi sedap nak bagi resepi dan tutorial macamana nak buat 
ROTI TELUR CHEESE MELELEH
Nampak? 
Baru dapat resepi simple dari kakak aku, aku dah berlagak nak ajar orang. Nampak?
Hahaha! Bukan berlagak, share ilmu. Nak kedekut buat ape. 
Bukan boleh bawak mati pun ye tak.
Apa? Nak amik pen dan kertas? 
TAK PAYAHHHHHH....
Ni resepi paling simple dalam dunia. Budak 3 taun pon boleh ingat.
Dah, jom scroll gambar.



Bahan-bahan --> Roti, cheese dan telur


2 keping roti bersama sekeping cheese.


Cheese tersebut dihimpit rapattt oleh roti 2 keping tadi.


Potong ikut bilangan dan bentuk yang uols suka.


Telur tadi--> pecah dan pukul sampai sebati seperti gambar di atas. 
Tak payah bubuh garam sebab nanti bila dah ada cheese, akan sediakala masin.


Celupkan roti dan cheese yang dah dipotong tadi ke dalam telur.


Dan goreng. Siap!


Ni aku ZOOM kan bagi korang nampak betapa melelehhhh nye cheesedale tadi.
Terliur tak? Terliur tak?
Esok nak buat lettewww....
Hahaha! Selamat mencuba!


Kepada Mak Mertua saya, Puan HIJRAH BT ISMAIL.


"Mak, seperti yang mak tau....
menantu mak ni memang tak pandai masak. 
Tapi Ashu janji, Ashu takkan biar anak mak 
makan nasi bungkus tanpa sebab dan tanpa kerelaan.
U can count on me, mak!"

Ngeeeeee (^_^)

1 comment:

Blog Suami Isteri said...

Huhu sedapnye..nak buatlah. kebetulan ada roti gardenia expired hari ini.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...