Sunday, January 20, 2013

Kenapa Kita Harus Busybody?

Terpanggil untuk membebel tentang topik ini.

Ok, 1st & foremost...aku nak cerita pasal topik ni sebab, perkara ni berlaku pada diri aku sendiri. Kenapa kita harus busybody? At 1st, aku pon confused dengan soalan tu. Am I busybody? Takdelah 24/7 kan...sikit-sikit tu adelah (taknakmengakulatewww)

Kaum mana yang selalu busybody? Oh, aku tau dah jawapan korang....mesti korang nak cakap "Orang perempuanlah. Siapa lagi...." SALAH! Itu skema jawapan lama. Jawapan paling tepat & paling up-to-date ialah...kedua-duanya. Lelaki & Perempuan. Tak percaya? Ok, aku bagi korang baca 2 situasi. 

PEREMPUAN

Tunang dia : Kenapa awak kerut-kerut dahi?

Wanita itu : Saya tengah fikir pasal masalah cinta kawan saya.

Tunang dia: Kenapa dengan percintaan kawan awak?

Wanita itu : Kesian kawan saya ni,wak. BF dia kena rampas pompuan lain. Eeee! Sakit hati saya tau tak! Rasa nak ajak je member saya tu ganyang-ganyang si perampas tu!

Tunang dia : Eh? Yang awak nak susah hati sangat kenapa? BF kawan awak tu, BF awak jugak ke?

Wanita itu : Ish! Ape awak merepek ni. Habis tu awak jadi tunang saya tu buat apa?

Tunang dia : Dah tu...yang awak pulak risau bagai nak rak, kenapa...biarkan ajelah diorang selesaikan hal masing-masing. 

Wanita itu : Ishhh! Teruknya dapat kawan macam awak ni? Langsung takde nilai sivik & kesedaran diri nak bantu kawan tu tau.

Tunang dia : Yang awak busybody hal orang tu, elok sangat ke siviknya, sayang?

Wanita itu: (terkebil-kebil)

Tunang dia:  Baik, sekarang awak beritahu saya, kalau awak masuk campur hal percintaan 3 segi mereka tu, adakah masalah mereka akan selesai? Adakah salah seorang di antara ke 3-3 nya akan lenyap atau mengundur diri?

Wanita itu : Takdela...tapi sekurang-kurangnya niat saya cuma nak bagi semangat kat kawan saya. Saya nak dia tau, dia masih ada supporter yang menyokong dia dari belakang.

Tunang dia : Tapi sayang....cara awak tu salah. Awak nak ajak dia pegi 'ganyang-ganyang' lagi buat apa? Masalah akan selesai ke dengan 'berganyang' macam tu? Malah...kalau awak nak tau, awak yang nampak BUSYBODY & lebih-lebih mengalahkan tuan punya badan yang jadi mangsa. 

Wanita itu: (muncung sedepa)

Tunang dia: Lagipun mereka baru tahap couple, mungkin itu bukan jodoh mereka. Kalau dah kahwin tu lain cerita la. Tapi, even dah kahwin sekali pun, masalah mereka awak tak payah sibuk nak pikir. Apa guna kerajaan Malaysia sediakan Jabatan Agama Islam? Pusat Kaunseling? Itulah gunanya sayang...kalau awak nak tolong pun, cukup sekadar bagi nasihat yang positif. Bukan lebih menjadi batu api yang hangus dan berkerak.

Wanita itu : (Telan air liur) Habis tu? Sekarang, apa saya nak buat?

Tunang dia : Tak payah buat apa-apa. Jaga saja tunang awak ni. Jangan sampai si perampas tu rampas tunang awak pulak. Awak nak?

Wanita itu : WUUUUUUU....TAANNAAKKK! (tekup muka)

Tunang dia : Haa...tau pun takut....(angkat kening, muka selamba)


LELAKI

Lelaki 1 : Bro, kau macam mana dengan awek kau? Ok ke?

Lelaki 2 : Ok je bro. Awat?

Lelaki 1 : (gaya berbisik) Bro, aku nak nasihatkan kau. Berhati-hati sikit.

Lelaki 2 : Woo woo! Apehal ni bro? Kenapa kena hati-hati pulak?

Lelaki 1: Aku bukan apa, bro. Semalam aku ada nampak awek kau keluar date ngan sorang lelaki. Hensem bai...muka jambu giler. Siap pi shopping kat kedai sukan lagi. Pastu siap gelak-gelak sakan lagi. Aku tengok, hangin je bro. Sampai hati minah tu buat pedajai kat member aku macam tu.

Lelaki 2: Ha? Bila kau nampak? Pukul berapa? Kat mana?

Lelaki 1: Semalam bro. Kat SOGO. Lebih kurang jam 5 petang. Tu for sure dating sampai ke malam tu.

Lelaki 2: Kau sure ke bro, ape kau cerita ni...dah siasat?

Lelaki 1: Kau nak aku siasat ape lagi bro..? Dah nyata-nyata depan mata aku minah tu pedajai kawan baik aku. Ikut hati aku, nak je aku tumbuk budak muka jambu tu kat situ jugak.

Lelaki 2: Kau kenal awek aku ke?

Lelaki 1: Takkan tak kenal, bro...kau kan selalu bawak aku jumpa dia.

Lelaki 2: Kau kenal family dia?

Lelaki 1: Nak buat apa aku kenal family dia? Bukan aku yang nak kawin dengan minah tu. Kau jelah yang pi kenal.

Lelaki 2: Memanglah. Sebab kau tak kenal tu la, kau tak tau. Yang keluar dengan awek aku semalam tu ialah adik lelaki dia. Muka jambu sebab baru umur 17 tahun. Dia teman adik dia pergi beli kasut bola. Awek aku dah cerita kat aku semalam.

Lelaki 1: Errr...errr...uish betui ka itu macam? Huuuu....sorry bro. Mana aku tau...

Lelaki 2 : Haaa....sebab tu la lenkali jangan busybody hal orang. Kalau nak busybody sekali pun,kau kasi cari dulu info yang tepat bro...tu nasib baik aku da tau. Kalau aku tak tau? Tak pasal-pasal aku putus dengan awek aku. Kejam kau bro, kejam....

Lelaki 1: (merah muka)

Haaaa! Nampak? Nampak? Tu drama panjang yang aku cube pendekkan.Point yang aku nak sampaikan disini adalah:

1. NO USE korang jadi busybody tak bertempat. Sebab permulaan busybody akan membawa kepada pengakhiran menjadi seorang batu api hangus. Now, U get two job yang sia2...Tak ke serabut otak macam tu? (^_^)

2. Isu hal rumatangga orang, perhubungan cinta orang, kita tak payah la nak ambil tau sangat. Bear in mind, jodoh pertemuan itu di tangan tuhan. Sekalipun korang masuk campur, kalau takdir dah mengatakan itu bukan jodoh mereka, maka mereka tetap tidak akan bersama. Silap-silap, meeka salahkan kita yang cuba masuk campur. See? Satu lagi job yang menyakitkan kepala. (^_^)

3. Adalah lebih baik kita jaga rumah tangga kita sendiri, perhubungan cinta kita sendiri. Sebab kita tak tau sejauh mana panjangnya jodoh kita dengan pasangan. Jangan esok kita sibuk dok jaga rumah tangga orang, percintaan orang....alih-alih, rumah tangga sendiri, percintaan sendiri tunggang terbalik.

Ok, jom take note bersama! Happy Sunday!





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...