Friday, February 3, 2012

Don't Judge A Book By Its Cover (^_^)



Selalunya, saya suka untuk menilai sebuah buku hanya dari luaran kulitnya sahaja. Cantik kulitnya, ceria warnanya, menarik lukisannya maka itulah buku yang akan saya pilih. Jarang-jarang saya tengok isinya. Kebiasaannya juga, saya sering menolak buku yang berkulit hodoh. Kusam warnanya. Lukisannya juga seperti sudah tidak kelihatan. Melihat kulitnya pon saya tak lalu, apetah lagi isinya. Jauh sekali.

Tapi saya terlupa, Tuhan telah berkata. Bahawa tiada satu perkara pun di dunia ini yang sempurna. Yang sempurna cuma Dia. Setelah memiliki buku yang berkulit cantik itu, saya buka isinya. Dengan harapan ceritanya menarik perhatian dan pandangan saya. Tapi sayang, rupa-rupanya cerita di dalam buku itu tidak sehebat kulitnya. Tidak menarik seperti warnanya. Malah, ceritanya tergantung. Tiada pengakhiran.

Kemudian, hati saya terdetik. Kalau buku cantik pon, begini teruk isinya, sudah pasti buku buruk itu jauh lebih teruk. Maka saya menyelaknya. Alangkah terkejutnya saya. Isi dan jalan cerita buku itu sungguh menarik. Malah memberi pengajaran dan teladan. Lebih memuaskan hati, ianya punya pengakhiran. Pengakhirannya juga sangat bahagia. Happy-ending story.

Ya Tuhan. Alangkah kejamnya saya menghakimi. Alangkah dungunya saya berfikir. Alangkah butanya mata saya melihat. Ya Tuhan. Ampunilah saya. Kerana saya adalah hambaMu yang lemah. Berikanlah saya buku buruk yang isinya penuh makna itu. Akan saya balut kulitnya, akan saya tampal koyaknya. Supaya kulitnya juga sehebat isinya.

Wahai buku berkulit buruk. Maafkan saya. Kejahilan saya bersifat kejam dengan kamu. Buku buruk, beri saya peluang untuk membaca kamu. Beri saya peluang untuk mentelaah kamu. Agar setiap pengajaran yang kamu kandung, akan dapat saya teladani. Buku buruk, maafkan saya. Kamu buruk diluar, cantik di dalam. Usang diluar, berguna di dalam. Kamu akan jadi buku terbaik yang pernah saya ada.


Yang ikhlas
Suffii Khaleeffa

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...