Tuesday, June 19, 2012

Dia Cuma Seorang Cleaner Tua Berbangsa India.....

Sejak posting sini, setiap hari aku datang office, aku akan ditegur mesra oleh kakak-kakak cleaner yang cuci blok office aku. Diorang ni memang sangat ramah dan sangat friendly. Sangat comel juga. (^_^) Most of them berbangsa India dan sorang Melayu tapi warganegara Indonesia. Umur? Semua macam dah 35 and above.

Ada satu hari aku sembang-sembang dengan sorang auntie India ni (mungkin yang paling tua...sebab gigi dia dah takde. Comelll sgt...!). Aku tanya,'Auntie, stress tak keje jadi cleaner ni?' Katanya, dia paling stress bila datang cuci office aku. Agak terkejut jugaklah dengan statement makcik India ni. Ish, setahu aku, office aku tu lah yang paling senang nak kemas sebab semua barang tak pernah berubah dari tempatnya, sampah dalam bakul tak yah cakapla, memang jarangnya ada. Habuk? Setiap pagi sebelum start keje, aku sendiri akan buang habuk-habuk tu sebab hidung ni memang tak tahan, asyik nak terbersin aje kalau terkena habuk.

Aku tanya, 'Apa yang auntie stress sangat? Kotor sangat ke bilik saya?' Dia tergelak sambil tepuk-tepuk bahu aku. 'Bukan itu macam puan...saya stress sebab bilik puan tada sampah juga kalu hari-hari. Auntie jenguk dalam bakul hari ni, tada. Jenguk esok, tada juga kalu. Kalau sapu pun, habuk ciput juga. Bila auntie mau kasi mop puan kata, tara apa. Tak payah. Ini macam auntie stress la sebab auntie tada kerja sangat.' Nak tersembur aku dengar jawapan Auntie ni. Comel betullah cara dia bergurau. Hehe...

Memang aku tak kasi dia sapu dan mop hari-hari sebab, bukanlah kotor sangat pun lantai tu. Bukan hari-hari ada orang masuk office aku tu. Kalau ada pun, apelah sangat. Bukan dorang pijak tanah merah pun. Kasut aku pun, dari bilik bawak ke kereta. Lepas tu dari parking kereta bawak ke office. Pastu tak jauh pulak tu. So cukuplah 3 hari sekali kalau nak sapu dan mop. Kita ni pun kadang-kadang kenalah fikir rasional sikit. Jangan sebab ada cleaner, kita pulun tenaga dia habis-habisan. Macamana kita nak rasa rehat time bekerja, macam tulah jugak dia. Macamana kita nak rasa kerja kita ringan, macam tulah jugak dia.

Then, dia pesan lagi kat aku,'Nanti esok, puan taruk juga sampah dalam itu bakul, na. Sikit pun tara apa.' Kata dia sambil tersenyum. Aku tersengih sambil cakap, 'Auntie, saya ni nak bagi auntie rehat sikit. Auntie sudah tua. Nanti hari-hari menyapu, hari-hari mop, sakit pinggang pulak bila balik rumah. Kan ke auntie jugak yang susah nanti?' Belum habis pun ayat aku tu dia dah menggeleng-geleng kepala sambil jari telunjuk dia bergerak ke kiri dan kanan depan muka aku.

'Jangan itu macam fikir. Ini auntie punya kerja juga. Boss kasi duit sama auntie untuk buat kerja. Kalu auntie tara kerja, gaji auntie dapat, tara bagus. Tuhan atas sana marah nanti sama auntie.' 

Ok. Terkedu. Dalam masa yang sama, sangat kagum. Betapa ikhlasnya dia bekerja. Itu makcik tua tu. Bangsa India pulak tu. Boleh lagi pikir pasal keberkatan gaji, keikhlasan bekerja. Sedangkan kita? Ok-ok...sekarang jugak buat kerja. Jom-jom. Berubah-berubah!



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...