Friday, July 8, 2011

Do Not Pump Full Tank of Petrol (^_^)

Aku tak tau la sejauh mana kebenaran fakta ini. Sebab zaman aku belajar Teknologi Kejuruteraan mase Form 4 & Form 5 dulu, aku tak belajar sampai ke tahap ni.

So, seandainya ini adalah fakta yang benar, jadikanlah ia sebagai ingatan & panduan. Tapi seandainya tak benar, bacalah sekadar untuk hiburan saje.

Many of us are not aware that the petrol kiosk pump has a return pipe-line (in black). When the petrol tank (in the car) reaches full level, there is a mechanism to trigger off the pump latch and at the same time a return-valve is opened (at the top of the pump station) to allow excess petrol to flow back into the sump. But the return petrol has already pass through the meter, meaning you are donating the petrol back to the petrol station!



Nasib baik aku jenis pemandu kereta yang gemar mengisi minyak separuh-separuh je. tak kisah la time aku tengah kaya ke, tengah sengkek ke. Kalau tak RM 20...mesti RM 30. Tu jela averagenye. Jarang la isi penuh. kalau nak travel jauh je baru isi sampai RM 60. Full tank kereta aku. Kedekut ke camtu? Hehe...Kalau benar fakta kat atas ni, maknanye kedekut aku tu berbaloi la. huhu!

Tapi, aku pernah ada pengalaman isi minyak penuh. Masa tu tank aku still ada satu takuk lagi minyak. So, aku isi dalam RM 60. Sebab esoknya nak travel jauh ke Sungai Petani. Dan korang tau ape kesudahannya? MINYAK TU MELIMPAH KELUAR! Mase tu ada 2,3 orang member yang follow aku isi minyak. Ha, diorang apelagi....bertempiaran lari la. Kunon takut terbakar/ meletup. Sabar jela aku kan.... (*_*)

So, sebenarnya betul ke tak fakta ni, korang nilai la sendiri. Kalau nak lagi sahih, sila berjumpa dengan orang yang arif tentang Kejuruteraan Bendalir ni. (^_^)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...