Wednesday, May 9, 2012

Manusia Paling Berlagak Di Abad Ini! (*_*)

Seumur hidup aku, belum pernah lagi aku jumpa manusia yang bercakap mendongak langit tak pandang bumi langsung. Kalau ada pon, diselang-selikan dengan sedikit perkataan merendah diri. Tapi dengan sorang mamat ni, memang aku hangin sungguh la...

Baru-baru ni dia diminta untuk menjadi ketua kepada 1 audit kewangan. Dan aku sebagai pegawai kewangan, diminta untuk memantau progress audit tersebut.Aku taklah kata aku terer bab kewangan dan audit ni. Masih lagi dalam proses belajar dan belajar. Tapi alhamdulilah sepanjang 3,4 tahun bekerja ni, aku dah belajar dari macam-macam tok guru, dah pegi 10-15 audit. Insyaallah, kalau mana ilmu yang boleh aku share, aku akan share lah. Meh kite tengok betapa berlagaknye mamat rambut beruban ni.

Aku:   Kalau tuan ada apa-apa yang nak mintak bantuan saya, tuan beritahu jelah. Insyaallah saya bantu mana yang saya mampu.


Mamat Blagak:   Takpe. Aku bab audit-audit macam ni celah jari je. Walaupun ni bukan bidang aku, bukan bread & butter aku...tapi pengalaman aku lagi banyak dari kau. Aku boleh trace orang seleweng ke tak seleweng akaun ni. Silap-silap kau pun takde ilmu tu.

Menyirap je darah muda aku ni. Nasib baik aku pikir dia orang tua. So, sebagai manusia yang mak aku ajar supaya jangan kurang ajar dengan orang tua, aku pun hanya mempamerkan senyuman pada dia.

Mamat Blagak:   Kau dah berapa tahun kerja dalam bidang ni?


Aku:   Tak lama tuan. Baru 3-4 tahun...


Mamat Blagak:    Heh...budak lagi. Aku ni dah 15 tahun kerja. Walaupun aku bukan dalam bidang kewangan, tapi orang selalu suruh aku buat ketua audit kewangan. Mungkin sebab diorang tau aku ada ilmu yang orang lain takde. Semua kursus kewangan aku dah pegi dah. Paling lama kursus kewangan yang aku pergi, 2 minggu. Macam-macam aku dah belajar.

Aku rasa darah aku dah sampai kat kepala dah. Rasa macam nak muntah hijau depan dia. Baru pergi satu kursus 2 minggu riak dia melebihi aku yang pergi satu kursus sampai 4 bulan ni!

Aku:   Oooo yeke tuan? Hebat-hebat...oklah tuan. Kalau macam tu saya pegi dulu lah ye.

So aku pon meninggalkan mamat tu dengan hati yang penuh meluat. Aku dah tak pikir dah pasal audit tu. Aku nak tengok sejauh mana hebatnya dia setelkan audit tu.

Petang semalam, dia tetiba masuk office aku sambil usung lejar. Dalam hati aku kata, wah! Hebat orang tua ni. Amik masa sehari je nak check akaun. 6 bulan punye transaksi. Aku pon paling cepat 2 hari baru nak siap. Tu belum masuk laporan lagi tu.

Mamat Blagak:   Aku nak tanya sikitlah. Macamana formula untuk dapat amaun yang ni?


Aku tersenyum lebar. Aik?? Kau tanya aku pulak? Semalam kau kata hebat sangat?

Aku:   Eh, tuan? Dalam kursus 2 minggu tuan tu, takde ajar macamana formula nak dapatkan amaun bahagian ni ke? Formula ni yang paling mudah sekali tuan. Sambil lelap mata pon boleh buat...tapi kalau tuan tak tau formula ni, tuan takkan boleh trace orang seleweng akaun ke tidak.

Aku pulang balik paku buah serpih. Hamekkk ngko! Aku tengok muka dia malu alah.

Mamat Blagak:   Aku ada blaja dulu ni. Tapi biasa lah kan...bila umur makin meningkat, kerja pon makin banyak, aku lupa la sikit-sikit. Lagipun minggu lepas otak aku packed sebab aku kena organize lawatan Sultan...bla...bla...bla....so aku lupe banyak benda minggu ni. Selalunya aku ingat.

Still lagi nak berlagak tuh! Disebabkan aku semakin meluat dengan dia, dan makin malas nak tengok dia menyebok kat opis aku, so aku pon ajar la dia macamana nak buat formula tu. Habis je aku ajar dan jawapan pon dah dapat, korang tau ape dia cakap?

Mamat Blagak:   There you go. Aku sebenarnye dah tau dah jawapannya ni. Hehe...aku saje je nak test kau. Nak tengok kau master tak bab ni. Ternyata kau berjaya memberi jawapan yang tepat. Ok, kau lulus buat Pegawai Kewangan.

Dia tersengih. Wah! Sape kau nak meluluskan jawatan aku? Series. Aku rasa masa tu aku nak angkat monitor komputer yang ada kat depan aku tu dan hempuk kat pale dia. Gile punye berlagak. Bodoh sombong. Dah tau tak pandai, tapi still nak mengaku terer. Cinnnseenggg btol. Inilah kelemahan orang melayu yang menyebabkan orang Cina mudah maju ke depan meninggalkan kita.

Sabar jelah aku.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...