Saturday, September 10, 2011

Masalah Add & Remove Dalam Facebook...

Semalam ada sorang member tanya aku.

"Dalam ramai-ramai kawan FB kau, ada tak yang tetiba jer remove kau dari FB dia? Dan kau tau ape sebabnya tak?"

"Ada. Tak tau sebab ape. Tapi...tak kisah lah." Jawab aku sambil rancak menggigit epal. Fokus aku lebih kepada kesedapan epal hijau tu.

"Ish, kau tak kisah ke? Bengang doh orang tetiba je dok remove kita tanpa btau ape salah kita." Berkerut seribu dahi member aku tu.

"Alah,ape adehal. Nak serabut pikir buat ape? Dia punya sukalah kan..." Jawab aku acuh tak acuh.

"Ish, kau ni teruklah...tak concern langsung pasal ni." Kata member aku tu dengan nada tak puas hati.

Haik? Aku tak concern?! Pulak dah.....


So, kat sini nak explain bagi faham kepada siapa yang suka add & remove saya dari FB dia. Saya sangatlah TIDAK MENGHIRAUKAN perbuatan kamu itu sebab:

1. Button add & remove tu ada pada FB masing2 dan sukahati masing2 la nak tekan ke tak....saya ape ade hal...

2. Kamu tidak mendatangkan apa-apa faedah pon dalam kehidupan saya. Kawan? Owh, kalau awak tak mau kawan dengan saya, ader 10 orang lagi manusia yang mau kawan dengan saya. Saya tak rugi apa-apa. (^_^)

3. Kamu yang add saya, bukan saya yang add kamu. Betul tak?

4. Kalau sekalipun saya yang add kamu, semua tu atas dasar mengenali, kerja atau courtesy. Bukan terhegeh2 sangat pon nak kamu jadi kawan saya. Saya add jer. Kalau accept, so, u'll be in my friend list. Kalau tak accept, saya TAKKAN hantar msg di inbox merayu mintak kamu tolonglah add saya. Haha! That's not me.What a shame....maka jgnlah mengharap itu semua.

5. Kalau kamu itu mendatangkan manfaat bagi saya, mungkin saya akan menyesal kamu remove atau tak accept friend request saya. Lebih menyesal kalau kehadiran kamu dalam FB saya akan menyumbang RM 50 ke dalam akaun saya setiap kali kamu post status & comment di FB. Hehe...so kalau kamu rasa kamu tak menyumbang apa2 benefit, maka saya tak kisah LANGSUNG sama ada kamu nak wujud dalam dalam friend list saya atau tidak.

6. Kalau kamu bukan orang yang saya sayang, keluarga saya, BF saya atau sesapa jelah yang memberi makna dalam hidup saya.


Harap kamu faham dengan penjelasan saya itu. Dan sekali lagi SAYA TEGASKAN...kalau kamu REMOVE saya dengan harapan:

1. kamu mau saya tercari-cari kamu dalam FB.

2. saya akan send msg dalam inbox atau phone kamu bertanya,"Kenapa awak remove saya? Apa salah saya?"

3. saya akan merasa kehilangan kamu.

maka HENTIKAN lah anggapan itu sebab kamu telah melakukan 1 perkara sia-sia dalam hidup kamu. Sebab saya tak kesah pon kamu ada ke takde dalam FB saya. Hahaha! What a waste.....

Siapa Yang Saya Akan Accept?

1. Mutual friend antara saya dan kamu melebihi 5 orang.

2. Kamu guna gambar diri sendiri. Bukan gambar orang lain, artis dalam & luar negara, pemain bola sepak, gambar kereta, gambar kucing, gambar pistol, kasut, bunga, bibir sahaja, mata sahaja, gambar2 lucah dan sebagainya. Pendekata, janji gambar itu membuatkan saya kenal kamu atau terbuka hati untuk saya accept, maka barulah saya tekan butang YES.

3. Orang yang saya rasa tidak akan HARM saya. Memberi saya masalah dan sebagainya.

4. Orang yang tidak menggedik, atau sebok sangat nak chatting tanya buat apa, keje ape, dah makan ke atau yang suka tanya "boleh berkenalan?"

So, harap semuanya jelas. Lepas ni jangan tanya saya adakah saya kisah orang remove saya atau tak atau kenapa saya remove/ tak accept friend request kamu. Sebab semuanya saya dah explain. So,pada sapa yang ada dalam FB saya, i'm glad u're my friends. Bagi siapa yang dah remove saya, Goodbye. Hope not to see you next time coz i dont need u at all. haha! Bagi yang saya tak accept friend request, sorry. Masing-masing ada hak & sebab untuk tidak membenarkan kamu berada dalam FB masing-masing kan? (^_^) Walau macamana pon, kamu boleh antar comment dalam blog saya if u want to. Dont worry. =)

Sekian.

P/s: terpaksa guna ayat SAYA sebab nampak lagi sopan. hoho!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...