Wednesday, August 24, 2011

Apa Yang Hebat Kalau Saya Sambut Raya (^_^)

Tak SAH raya kalau takde kuih raya kan?

Dulu masa kecik-kecik, masuk 15hb ke atas, mama dah sibuk di dapur buat bermacam-macam jenis biskut. Dari kerepek sampailah ke biskut fashion ni. Kadang-kadang sampai pukul 2 pagi! Nenek, selalu jugak buat baulu. Masa tu nenek kuat lagi.

Tapi sekarang, bila aku adik beradik dah besar...mama & nenek da makin kurang buat semua tu. Sebab?

1. Nenek dah tak kuat macam dulu. Mane nak jaga & tunggu api bakar baulu tu. Mane nak terpukulnye adunan kuih baulu tu. Dia lebih banyak habiskan masa dengan beribadat di bulan puasa macam ni.

2. Mama kata, dia takde semangat nak buat sorang diri. Dulu, masa kami sekolah rendah & menengah, ada la jugak orang boleh tolong & teman dia. (walaupun kami, especially nya aku & adik lebih sibuk untuk membuat kacau & bermain dengan doh tepung tu aje)

3. Kata mama lagi, sekarang dah bermacam-macam jenis kuih orang jual. janji ada duit, tunjuk jela kuih ape yang kamu mau. Kalau di hari raya orang tanye, "rajinnye buat kuih banyak-banyak ni...." jawab saje,"takdelah. ni semua kuih tunjuk...."

4. Mama cakap, orang-orang yang datang beraya bukan nak makan kuih sangat. Yang penting, lemang, ketupat & rendang.

So, dalam 4-5 tahun ni...ayah aku rajin untuk membuat lemang. Ayah lagi bersemangat nak buat kalau abang ada untuk tolong dia jaga api lemang. Tapi dia lah yang akan mencari buluh lemang tu. Biasanya ayah beli/upah je orang untuk cari atau tebang buluh tu. Kami takkan kasi ayah pergi tebang sendiri. Mama pulak mesti WAJIB masak rendang maman. Favourite rendang untuk semua ahli keluarga Tok Rahim!






hehe...ketupat? Owh, itu memang WAJIB ada di setiap hari raya. Nenek, orang paling setia menganyam & mengisi beras ke dalamnya. Aku? Tak pernah pass nak buat ketupat bawang. Kalau anyam-anyam at last jadi ketupat sate jugak. Aku tak tau macamana nak anyam sampai dia jadi kembung. Ketupat aku mesti jadi leper punya. Macam badan aku yang kurus ni jugak. Haha! Kata nenek, rugi daun kalau buat ketupat sate sebab tak banyak isi yang boleh masuk ke dalamnya. So nenek selalu bagi tugas untuk aku masukkan beras ke dalam kelongsong ketupat tu. Itu pon masih belum pass lagi sebab, nenek terpaksa memeriksa semua ketupat sebelum memasaknya. Takut beras terlebih & terkurang.





Raya taun ni, aku berjaya beli 3 jenis biskut fashion.

Pertama- Biskut Almond London (Kuih wajib ada)


Kedua-Biskut gajus


Ketiga- Biskut Nescafe (Favourite Abang)


Semua ni aku beli di Kampung Baru, KL. Boleh tahan murah jugak. RM 14-15 sebalang. Boleh la kan dari takde. Baru semangat nak balik raya. Huhu!

Juadah lain macam kek, Along dah order 3 biji kek Chocolate Moist & 3 biji Cheese Cake. Biskut raya tambahan yang bakal aku buat balik cuti ni adalah samprit (Kuih yang tersangat WAJIB ada) dan biskut Mazola/Kacang (Kuih favourite adik). Rasa macam tak lengkap raya kalau tak buat sendiri biskut raya. So, aku & mama decide untuk buat 2 jenis biskut ni.



Tuhan je tau betapa tak sabarnya aku nak balik raya. (^_^)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...